Med flere abonnementer på nyhedsbreve, reklamer, mails fra leverandører og kunder, kan indbakken hurtig komme til at drukne og du mister overblikket – uden du er bevidst om det. Brug din mail aktivt, og sørg for at “holde” den ren, som var det dit eget hjem. Der er ikke nogen endelig opskrift på, hvordan du skal gøre – for vi arbejder alle sammen forskelligt, afhængigt af, hvad vi har det bedst med. Men for at undgå, at bruge alt for meget tid på at scrolle igennem indbakken, og lede efter “den der mail, hvor der stod et eller andet med..”, så afprøv nedenstående punkter – måske du kan bruge noget af det. Giv det en chance, og se om du har fået mere tid eller overblik over din mailboks. Brug din mail, som var det din postkasse. Du lader jo heller ikke åbnede breve ligge i postkassen? Brevet kommer med ind, og bliver arkiveret i en mappe, lodret i skraldespanden, hængt op på køleskabet eller opslagstavlen.. Det samme skal du gøre med din mail-indbakke – tag “mailen” og arkiver den.
Mappe-struktur
- Lav mappe-struktur i din indbakke
- Dette kunne fx. være mapper, navngivet “faktura køb”, “faktura salg”, “kunde nr. 1”, “kunde nr. 2”, “nyhedsbreve”, “tilbud” osv.
- Lav din egen regel om, at du flytter dine fakturakøb i mappen “Faktura KØB”, når du har betalt regningen
Regler
- Lav regler i mailen, ved at højreklikke på en mail og vælg “regler”.
- Hvis du fx abonnerer på nyhedsbreve, og lave en regel om, at alle nyhedsmails lander i mappen “Nyhedsbreve”
- Nyhedsmails direkte ind i din nyhedsmappe, og du kan læse dem, når du har tid!
Mail-sortering
- Brug din indbakke, som en indbakke!
- Lidt ligesom din postkasse. Du lader jo heller ikke åbnede breve ligge ude i postkassen?
- Når opgaven er løst eller mailen er besvaret, arkiver mailen i en af dine undermapper.
- Sørg for at holde din “postkasse” tom. Det er så dejligt befriende.
Prøv dig frem, og se om det kan give dig større overblik over din indbakke, og måske får mere tid i sidste ende med et “ryddet bord”.